At iBV, researchers, engineers, and technical staff have been working hard over the past weeks to design an entirely new science outreach experience: an original escape game entitled “Memory in Peril: In Search of the Virulent Toxin.”

This large-scale immersive game will be unveiled during the 2025 Fête de la Science (October 4–5 in Villeneuve-Loubet, October 10–12 in Nice).

Behind the scenes, the teams have been crafting puzzles, building experimental setups, writing scenarios, and testing workshops. The goal: to immerse both students and the general public in a fun and realistic scientific investigation, inspired by modern biology techniques (PCR, microscopy, antibiograms, and more).

Across seven workshops, players will collect fragments of genetic code (RNA codons), assemble them, and translate them into amino acids to identify the pathogen and the toxin behind a mysterious epidemic.

This project brings together diverse expertise — research, education, outreach, logistics, and communication — and reflects iBV’s commitment to making science accessible to all in innovative and engaging ways.

📅 Join us this weekend in Villeneuve-Loubet, and from October 10–12 in Nice, to discover the outcome of this collective effort!

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ESCAPE GAME iBV — « Mémoire en péril : à la recherche de la toxine virulente »


À l’iBV, chercheurs, ingénieurs et personnels techniques s’activent depuis plusieurs semaines pour préparer une toute nouvelle expérience de médiation scientifique : un escape game inédit, intitulé « Mémoire en péril : à la recherche de la toxine virulente ».

Ce jeu grandeur nature sera dévoilé à l’occasion de la Fête de la Science 2025 (4–5 octobre à Villeneuve-Loubet, 10–12 octobre à Nice).

Depuis plusieurs semaines, les équipes conçoivent les énigmes, fabriquent le matériel expérimental, rédigent les scénarios et testent les ateliers. Objectif : plonger le public — scolaires et grand public — dans une enquête scientifique réaliste et ludique, inspirée des outils de la biologie moderne (PCR, observation microscopique, antibiogramme…).

Au fil de sept ateliers, les joueurs collecteront des fragments de code génétique (codons ARN), puis les assembleront et traduiront en acides aminés pour identifier le pathogène et la toxine responsables d’une mystérieuse épidémie…

Ce projet mobilise des compétences variées — recherche, médiation, pédagogie, logistique, communication — et illustre l’engagement de l’iBV à rendre la science accessible à tous, sous une forme innovante et interactive.

Rendez-vous ce week end à Villeneuve-Loubet et du 10 au 12 octobre à Nice pour découvrir le résultat de ce travail d’équipe !